En professionell hemsida är viktigare än någonsin – här förklarar vi varför

Företag har allt mer känt sig nerknuffade hos Google i takt med att sökmotorn har bytt ut sin kostnadsfria marknadsföring mot köpta annonser, betalda visningar och klickfria SERP:s (Search Engine Result Page). Många känner att det är så pass svårt att hamna högt upp att det inte ens är värt att ha en företagshemsida längre.

Men faktum är att en professionell och väl framtagen webbplats är viktigare än någonsin! I den här artikeln förklarar vi varför du och ditt företag behöver en hemsida. Vi går också in på djupet och tittar på:

  • Varför det kan kännas som att en hemsida är oviktig
  • Statistiken gällande företag och SEO (sökmotoroptimering, eller sökoptimering)
  • Vilka förbättringar som bör göras hos småföretag och deras webbplatser för att förbättra den digitala marknadsföringen

Google idag vs. Google förr


När du tidigare gjorde en enkel sökning inom en viss bransch dök ett tiotal lokala företag inom sagt bransch upp på resultatsidan. Var och en av dessa sökresultat ledde dig direkt till företagets hemsida. Det innebar att det inte krävdes speciellt mycket strategisk marknadsföring för att synas på Google – allt som egentligen behövdes var en hemsida, och så sköttes resten av Google.

Google såg till att konsumenter inom ditt område som sökte efter tjänster eller varor som ditt företag erbjöd hittade till dig.

Idag ser det lite annorlunda ut. Nu för tiden dyker mängder av betalda annonser upp i i sökresultaten, och det är så pass många betalda platser att de organiska resultaten hamnar i skymundan.

Vad är det Google har förändrat?

Här kommer några exempel på förändringar som Google har gjort:

INFÖRANDET AV KLICKFRIA SERPS

Det innebär att användare kan få all information se söker efter (till exempel, öppettider, telefonnummer, kontaktinformation eller dagens lunchmeny) utan att behöva lämna Googles plattform. De behöver alltså inte klicka sig vidare till företagens egna hemsidor, och den här typen av sökresultat har ökat markant sedan 2016.

CA 35% AV LOKALA SÖKNINGAR BESTÅR AV KÖPTA ANNONSER

Tidigare har du kunnat söka efter till exempel “bensinstation” när du är ute på vägarna. Då tog sökmotorn fram de bensinstationer som fanns tillgängliga i närheten och visade resultaten på mobilkartan. Idag får du istället upp resultat som visar en köpt plats längst upp i resultatet – oavsett om den bensinstationen ligger i närheten eller ej.

LOKALA SÖKRESULTAT LÄNKAR TILLBAKA TILL GOOGLES PANEL

Om du söker på “bensinstation” och klickar på det översta resultatet (som är en köpt annonsplats), så hamnar du på en Google-panel där du kan se en sammanfattad information om företaget, så som kontaktuppgifter och recensioner. Det innebär att beroende på vilken information du söker, behöver du ofta aldrig klicka dig vidare ytterligare ett steg för att komma till företagets hemsida.

GOOGLE TAR ÖVER SOM FÖRMEDLINGSAGENT MELLAN FÖRETAG OCH KONSUMENTER

Genom sina betalda annonsplatser har Google allt mer tagit över och förmedlar kunder till de företag som betalat för platsen.

GOOGLE TAR ÖVER DIN SERP

När en användare söker efter ditt företag, rekommenderar Google “andra sökte också efter”. Det gör att din potentiella kund samtidigt rekommenderas att besöka dina konkurrenter, trots att de specifikt sökte på ditt företagsnamn. Och om användaren sökte på en restaurang, så kommer den också att få se diverse annonser för andra restauranger i sökresultatet. Du blir alltså aktivt motarbetad av Google.

MÅNGA ANSER ATT GOOGLE ÄR DEN “NYA HEMSIDAN”.

Som vi tidigare skrivit behöver användare i stor utsträckning aldrig lämna Googles plattform för att få all nödvändig information. I Googles panel samlas information som öppettider, adress, kundrecensioner, menyer och adresser. Det gör att många användare aldrig klickar sig vidare till företagets hemsida.

Det finns många fler exempel på vad det är som Google har förändrat, men det kan sammanfattas som följande: Inga av de förändringar som Google har gjort den senaste tiden har ökat trafiken till företagshemsidor.

Din webbplats är din berggrund

Det här innebär alltså att hemsidor måste vara optimerade och väl framtagna för att lyckas med en organisk hög ranking. Det har också visat sig att hemsidor som hamnar högt upp på sökresultatsidan, också har störst chans att visas vid lokala sökningar från mobila enheter. 

Det betyder att om ditt café hamnar högt upp när någon Googlar “café” + din stad på en stationär webbläsare, ökar chanserna att ditt café också kommer att finnas med i Googles lokala sökningar från mobila enheter.

Det går kanske inte att värja sig från Googles betalda annonser, klickfria SERP:s och spam-resultat. Men där “kostnadsfria” lokala rankings fortfarande finns, är en stark hemsida den viktigaste satsningen du kan göra. Dessutom är organiska SERP:s en betydande källa till klick.

Hemsidor är alltså långt ifrån oviktiga idag – faktum är att det aldrig har varit viktigare med en stark hemsida. Det är den berggrund ditt företag vilar på, och en otroligt viktig källa för att vinna organisk synlighet på Googles resultatsidor.

Och givetvis innebär det här att ditt företags hemsida bör vara anpassad med hjälp av professionell SEO  – sökmotoroptimering.

Vad bör företag göra för att öka synligheten?

En studie som är gjord av amerikanska CNBC fann att 45% av småföretag inte hade någon hemsida. Det beror givetvis på flera saker. Kanske finns inte kompetensen att skapa en hemsida i företaget, eller så räcker ekonomin inte till för att upprätta en professionell webbplats. En del tror att det räcker med att synas på Instagram, Facebook eller andra sociala medier. Men för företag som vill öka sin synlighet på Googles resultatsidor är en företagshemsida absolut nödvändigt.

I dagens samhälle är webbplatser grunden för konkurrenskraftiga lokala rankningar. Det betyder att nästan alla lokala företag inte bara behöver en hemsida, de måste också vara så starka som möjligt för att uppnå maximal organisk rankning.

Vad kan företag göra för att optimera sin hemsida?

Sökoptimering är en hel vetenskap. Därför är det alltid en bra idé att vända sig till ett SEO byrå som kan hjälpa ditt företag med att ta fram en så stark hemsida som möjligt. Några av de punkter som ses över vid skapandet av en stark hemsida är:

  • Användarvänlighet
  • Relevant content – innehållsoptimering
  • Publicering
  • De tekniska grunderna

Låt oss ta en närmare titt på några av dessa kategorier.

Innehållsoptimering och relevant content

Tidigare var SEO och innehållsutveckling två olika delar av webbplatsoptimering. Men idag bör sökmotoroptimering och relevant content vävas samman och ses som ett enda ämne.

En modern strategi tar hänsyn till allt följande:

  • Nyckelord / sökord. Genom professionell research kan ett lokalt företag ta reda på vad konsumenterna söker efter.
  • Dessa konsumentönskemål återspeglas sedan i vad företaget publicerar på sin webbplats, inklusive hemsidan, landningssidor, blogg och andra komponenter.
  • Full återspegling av konsumenternas önskemål innebär att se till att relevant användning av språk implementeras i alla delar av varje sida. Det inklusive metataggar, rubriker, beskrivningar, text och i vissa fall markup.

Allt detta är sammanhängande arbete. Det är avgörande att för att kunna framställa research, skriva och publicera en webbplats. Vi har kommit en bra bit ifrån att endast fylla i nyckelord i taggar. Idag ligger fokus på att bygga en auktoritär webbplats från Googles synvinkel. Alltså, hemsidan ska lyckas med att övertala Google och andra sökmotorer att den är bäst inom sin bransch i ett visst geografiskt område.

Ju tydligare ett företags hemsidalyckas med att återspegla kundernas behov (inklusive språkaanvändningen och hur behovet är formulerat), desto mer relevant blir den. Detta gäller alla sidor på hemsidan, och inte bara landningssidan.

Till exempel. En vårdcentral som får mängder av telefonsamtal med frågor som handlar om influensavaccin, kan med hjälp av ett professionellt SEO bolagomvandla de regionala kundernas frågor till relevanta nyckelord och content. Med hjälp av dessa uppgifter kan vårdcentralen anpassa sin webbplats och både hjälpa patienterna snabbare genom att erbjuda svar på frågorna via hemsidan, och spara in på resurser eftersom att personalen inte behöver sitta i telefonen och svara på samma frågor hela dagarna.

En webbyråsom är expert på språkbruk kan alltså göra en SEO analysoch optimera vårdcentralens hemsida. Så att patienter som söker på information om influensavaccin på Google få relevant information på sökresultatsidan från en lokal vårdgivare.

Det är viktigt att notera att nyckelordsresearch inte reflekterar över geografiska områden speciellt väl, utan den här typen av efterforskning är mer allmän när det kommer till var företaget ifråga befinner sig. Sedan anpassas informationen för att passa in lokalt. Exempelvis söker bosatta i Malmö förslagsvis efter “Influensavaccin i Malmö”, medan det inte är aktuellt i större delar av landet.

Länkar med hög auktoritet måste inkluderas i marknadsföringen

Link Building, eller länkbygge, är processen att skaffa hyperlänkar från andra webbplatser till din egen. En hyperlänk (vanligtvis kallad en länk) är ett sätt för användare att navigera mellan sidor på internet. Sökmotorer använder nämligen länkar för att ta sig runt på webben, och de föredrar webbplatser som har flera länkar riktade mot sig. Det finns många tekniker för att bygga länkar, och dessa varierar i svårighetsgrad.

Mer än en tredjedel av företag som använder sig av en webbplats för att marknadsföra sin verksamhet saknar viktiga länkar. Samtidigt påpekar digitala marknadsförare att länkar är en av de viktigaste komponenterna i marknadsföringoch förbättring av SEO, och att företag bör lägga ner mer resurser på att förbättra sitt länkbygge. Med tanke på hur viktigt det är att skapa en stark domän för att hävda lokalt förtroende, är länkar en viktig pusselbit för att skapa både organiska och lokala rankings. Många SEO bolagspenderar majoriteten av sin tid på bra länkbygge. Om du kan behärska konsten att bygga högkvalitativa länkar kan det verkligen ge dig ett försprång gentemot din konkurrens.

Tyvärr förekommer saker som länkspam, vilket har gjort att länkbygge fått ett dåligt rykte hos vissa lokala marknadsförare och deras kunder. Idag arbetar Google med att straffa spam och filtrera bort det så mycket som möjligt.

För inte så länge sedan gick digitala företag loss med sponsrade länkar, länkfarmar, anchortexts (texten i hyperlänken) och så vidare. Ett onlineföretag kan ackumulera tusentals länkar från irrelevanta källor i hopp om att få upp sin ranking. Detta är uppenbart ingenting som ett seriöst och etiskt företag bör investera i, men det kan ändå vara värt att titta på de olika metoderna som används. Men som de flesta vet vid det här laget, skapas de bästa lokala länkarna i samband med verkliga relationer och fysisk närvaro.

Lokala småföretag är speciella eftersom att de verkar i ett specifikt samhälle, som består av kunder i form utav lokalbefolkningen. Ju mer inblandat ett företag är i samhället, desto mer naturliga möjligheter uppstår för länkbygge. Det kan till exempel vara:

*Sponsring

*Deltagande på events

*Nyheter

*Bloggar

*Företagsföreningar

*B2B-kampanjer

Det finns så många sätt som ett lokalt företag kan bygga äkta marknadsförtroende i ett samhälle. Till exempel genom att utveckla samspelet och relationen med regionen.

Ett utmärkt sätt att komma igång med denna insats är att titta på framgångsrika lokala företag i samma eller liknande branscher. Då går det att upptäcka vilket arbete de har lagt ner för att uppnå en stabil backlinkprofil (en backlink är kortfattat en utgående länk från en domän som pekar mot en annan domän). Ett SEO bolag är en extremt effektiv resurs för att lyckas med detta, vilket gör det möjligt för företag att granska sina bästa konkurrenter för att se vem som länkar till dem.

Ett exempel på lokalt länkbygge för ett lokalt Bed & Breakfast:

Ett mindre företag som ett familjedrivet B&B kan hamna högt upp på SERP:s om de ägnar sig åt lokalt länkbygge. De kanske anordnar temakvällar, och hamnar då på “saker att göra”-sidor. Sedan kanske de erbjuder Afternoon Tea, då kan de tjäna på att hamna högt i lokala sökningar efter platser som erbjuder Afternoon Tea. B&B’t kan sponsra det lokala knattefotbollslaget, och får då länkar från fotbollsföreningens hemsida och sökningar som kommer därifrån.

Aristoteles kanske pratade om länkbyggnad, när han sa att vi är vad vi upprepade gånger gör och att kompetens är en vana. Goda marknadsförare kan lära sina kunder att ha godavanor och snappa upp möjligheter till länkbygge där det finns. Här kan man vara kreativ och länkbygge är en av få möjligheter till gratis sökmotoroptimering.

Kortfattat

Utan en hemsida saknar ett lokalt företag den varumärkesstyrda publicitetsplattform som starkt påverkar organiska rankningar. Saknas detta så minskar chanserna betydligt att företaget rangordnas konkurrenskraftigt i lokala sökningar. Sammanfattningsvis är det uppenbart att en professionell webbplats är en viktig investering.

Agera nu, innan det är för sent

Vi har förklarat varför en stark webbplats är grunden till lokal ranking inom din specifika bransch. Du har läst om flera orsaker till varför småföretag bör prioritera sina domäner och investera i digital marknadsföring, som SEO. Men det finns ytterligare en viktig poäng som ej bör underskattas. Det är nämligen brådskande, och du bör agera nu.

Just nu kan varje enskild kund du får från en gratis lokalranking vara oerhört värdefull för framtiden. Eftersom att det här är en kund som du inte måste betala Google för. Men det kan komma att ändras om sex månader, ett år eller omfem år.

Visst, du har investerat mycket tid och pengar i att utveckla den starka webbplatsen som bidrog till den höga lokala rankningen, men du har inte betalat ett öre direkt till Google än så länge. Snart kanske du måste skicka över provisioner till Google för en stor del av dina nya kunder, så nu handlar det om att skydda dig mot framtida utgifter.

För att det ska gå att skydda sig mot framtida provisioner, måste lokala företag ta kunderna som Google skickar till dem gratis idag och konvertera dem till långsiktiga, lojala kunder med ett ultimat värde av många framtida transaktioner — utan Google som mellanman. Och om dessa lojala kunder kommer att rekommendera ditt företag till andra potentiella kunder, så har du lyckats att undvika sökmotor-beroende intäkter.

Det går givetvis inte att förutse om eller när Google kommer “pull the plug” och sluta erbjuda gratislänkar överhuvudtaget. Men det går att se trender och det är tydligt åt vilket håll som vindarna blåser.

Sammanfattningsvis

Lokala företag behöver webbplatser. På senare tid har vi sett många start-ups och småföretag som endast använder sig av sociala medier, så som Instagramoch Facebook. Med de här medierna försvinner all ansträngning som det tar att skapa relevant content inom några minuter, och finns ingen det ingen hemsida som kan “fånga upp” kunderna är det lätt att ansträngningen går förlorad.

Det är alltså nödvändigt för företag 2019 att lägga ner lite av sina resurser på en professionell hemsida för att ens ha en chans att hamna högt i lokala sökningar. Det är den enda chansen att ta till vara på det lilla som Google fortfarande erbjuder utan kostnad.

En hemsida som är välarbetat är extremt kostnadseffektiv på lång sikt, och det finns inga tecken på att webbplatser kommer att vara föråldrade år 2019. En webbplats är ett företags berggrund som ger lokala rankings, värdefulla länkar och intäkter oavsett hur SERPs kan komma att förändras i framtiden.

No Comments
Leave a Reply

Call Now Button