Amazon vs. Google

Som många redan vet pratas det om att Amazon kommer att lanseras i Sverige någon gång under 2019. Många e-handlare känner sig hotade av Amazons etablering i Sverige. Frågan är om sökmotorerna känner samma hot? Nu tänker du förmodligen varför? Google är ju en sökmotor medans amazon är en e-commerce plattform. Hur kan de då vara konkurrenter?

Vi utgår från SEO biten. Många företag arbetar idag med sökmotoroptimering för att ranka så högt som möjligt på valda sökord hos sökmotorerna. Kommer värdet av sökmotoroptimering på den svenska marknaden att minska för e-handlare när etableringen sker i Sverige? Vi tänker så här; Amazon är en plattform med tusentals besökare varje dag. Chansen är stor att en besökare väljer att söka efter en specifik produkt direkt i Amazons sökfält istället för att gå via Google för att hitta en bra och relevant hemsida som säljer produkten. Amazon pressar även sina priser, ur kundens perspektiv är det bästa valet därför att söka direkt på Amazon. Hur påverkas då sökmotoroptimeringen av detta? Värdet av specifika sökord kommer förmodligen att minska i framtiden eftersom chansen är stor att färre personer då söker på till exempel ’’fidget spinner’’, eller ’’ridstövlar’’ direkt hos Google. 

Detta är en av anledningarna till varför Googles största konkurrent just nu Amazon och inte tex. Yahoo. Dock är detta inget problem för e-handlare på den svenska marknaden ännu, men lanseringen är på gång i Sverige också och detta kan vara något att ha i åtanke.