Konvertering

Vi får ofta frågan om konvertering och vad man kan göra för att öka sin konverteringsgrad.
Vad är då konvertering? Det är kort och gott sagt att påverka någon att göra det du vill att de ska göra. Till exempel, du vill att kunden ska slutföra sitt köp på din hemsida, eller du vill ändra kundens köpbeteende, du vill att kunden ska öppna ditt mail eller klicka på din call-to-action länk. 

Konverteringsgrad = konvertering/besökare

Få följare på instagram

För att förtydliga ännu mer så kan vi dra exemplet om att ditt mål är att få följare på instagram. Du testar dig fram och prövar på olika tekniker för att få mer följare på instagram så som att lajka andra konton baserat på hashtags eller bara börjar följa olika konton i hopp om att få följare tillbaka.

Du börjar arbeta med ovanstående metoder för att pröva dig fram till vilken av metoderna som faktiskt genererar i fler följare. För att göra det så enkelt som möjlig så har du första dagen 100 personer som besöker din profil på Instagram och av dessa 100 besökare får du 10 nya följare. Detta betyder att du ökat konverteringsgraden med 10%. Dagen efter har du också 100 besökare på din profil,  däremot börjar alla 100 personer som besöker din profil att följa ditt konto, och din konverteringsgrad har då ökat med hela 100% 

Konverteringsoptimering

- som kostar dig 0 kr

Konverteringsoptimering är något man arbetar med för att få som nämn ovan, någon att göra det som du vill att de ska göra. Inom e-handel är ett bra exempel att du vill att kunden ska klicka på den länk som tar dig till en specifik vara. Det finns många små enkla steg inom konverteringsoptimering för att öka konverteringsgraden på din hemsida. Mer än 40% av besökarna lämnar en hemsida som tar mer än 3 sekunder att ladda. En lång laddtid på din hemsida kan bero på olika faktorer. Stora filer och bilder är exempel på sådana. En hemsida som inte är tilltalande för din primära målgrupp kan sänka konverteringsgraden. Lägg ner tid på webbplatsens uppbyggnad och struktur. Konverteringarna kan dessutom minska om hemsidan inte är mobilanpassad. Alldeles för många steg i utcheckningen gör att chansen blir stor till att kunden lämnar varukorgen.

Vad kan du göra för att få en ökad konvertering? Som nämnt ovan så bör du lägga ner tid på din hemsida! Den är ditt ansikte utåt och bör ge ett professionellt och tilltalande uttryck. Sedan finns det många andra tekniker som påverkar kundens köpbeteenden och det gäller att kunna analysera data för att sedan hitta rätt teknik och arbetssätt. Kundupplevelsen är jätteviktig för en ökad konverteringsgrad och kan påverkas väldigt enkelt.

annonsering & a/b test för att öka konverteringsgraden

Om du arbetar med Google Ads för att få besökarna att handla en specifik produkt, är det viktigt att besökaren hamnar på den landningssida där de kan hitta produkten som de är ute efter baserat på sitt sökord. Skapa så hög relevans som möjligt för att inte vilseleda besökaren. Skapar du en Google Ads annons på en specifik produkt så bör landningssidan vara en direktlänk till produktsidan och inte till förstasidan av din hemsida.

Allt handlar egentligen i det långa loppet om att analysera data, därför är det som nämnt ovan viktigt att du analyserar dina besökare och deras beteenden – Google Analytics är ett jättebra verktyg för detta. Du kan även göra olika A/B tester av din hemsida dvs. skapa två olika designer på din hemsida för att se vilken som fungerar bäst. Du kan bland annat pröva byta färg på din call-to-action knapp för att se om det genererar i att fler besökare klickar på den, eller göra kundvagnen i din webbshop mer synlig. 

Listan kan göras lång men i grund och botten handlar det helt enkelt om att analysera data och testa sig fram för att se vad som fungerar bäst för ditt företag för att få en ökad konvertering.